tisdag 20 september 2011

Tisdagsfototema/Papper ..


Nu är det dags för Pappersinsamling i Tisdagstema ;)

Ja, jag läser fortfarande Dagstidningen ..
den man kan känna, bläddra och studera och prassla med
till morgonkaffet ..



I massor av år har jag prenumererat på Kristianstadsbladet
och har väl lite svårt att skiljas från den.

Jag tog upp det som förslag med mannen för
bara några dagar sedan, då Tidningsbudet helt
hade tappat förståndet och föst in Dagens Industri i vårt brevinkast.

Mannen blev sur, då han inte alls har de tankarna
inte ens kornen för att avsluta en fungerande filosofi
och inbyggd vana ;)
"Ja men, försökte jag slinka igenom med, tidningen
finns ju på nätet .. det mesta är digitalt nu för tiden
och jag tror bara du tittar inom lär du dig" ..

Mannen satte upp en trumpen min ovanför kaffekoppen.

"Men kära du, det är själva känslan, vanan var morgonstund
vid frukosten, att bläddra, slöläsa och sedan kan jag gå till jobbet
något lite påläst om vad som hänt & skett".

Jag fick ge mig denna gången och visst är jag beredd att
hålla med .. Just Papperstidningen på morgonen ger en speciell känsla.
Dessutom kommer inte han åt Datorn på morgonen .. då stör han mig ;)

MEN ... det blir en hel del Pappersamlande inklusive reklam ..


.. som den här Sopbilen får ta hand om var vecka.


.. så kör han till nästa hus o nästa o nästa .. vilken tur
i och för sig det finns jobb till "Sopgubbarna" oxså ;)


Papper, Papper, pappersförpackningar finns det gott om.
.... men det är en helt annan historia ;)



18 kommentarer:

Lena sa...

Snygga foton på dagens papperstema.

Erik "Semlan" sa...

Så sant så, mycket till pappersinsamlingen blir det. ;-)
Jag gillar också papperstidningen, DN i mitt fall. :-)
Men det mesta finns ju på nätet, så...
kanske dags minska returpappersmängden? :-)
Jodå, det gamla pappret jag visar är numera mitt, tack för din kommentar. Men tror inte jag spar det så länge.

Bitten sa...

Ibland saknar jag papperstidningen, men det blir väldigt mycket papper ändå med all reklam som dräller ner i postlådan.

SoF sa...

Det fanns ett populärt uttryck om "det papperslösa samhället" tidigare.
Undrar vart det tog vägen? ;)

Fast jag läser nyheter på nätet varje dag, så har jag svårt att avstå från pappers-morgontidningen.
Det är mysig ritual/vana som känns svår att avstå ifrån. Tillsammans med kaffet och frukosten, så blir det en skön start på dagen.

Även vi har diskuterat att säga upp morgontidningen men kommer alltid fram till samma beslut - den får fortsätta komma. :)

Tack för dina fina mysbilder Pialotta och jag skickar med lite Krya på dig-hälsningar, om du/ni behöver det!

SigridfraEnget sa...

Jättebra tolkat! Det blir himla mycket papir!

Carina - inspirera sa...

Gillar dina bilder och ditt sätt att tolka temat...
Ha en fortsatt bra tisdag.
Kramen.

Anneli - A'la Foto sa...

Mycket papper finns det...överallt!

Ha en fin tisdag!

SoF sa...

Äh - jag hade glömt att du hade gjort den där, som det låter fasansfulla tandoperationen.
Aj, aj, aj...

Det gör faktiskt ont bara jag tänker på det.

Mjuka skynda-på-tiden-tills-allt-är-över-hälsningar! :)

Gunvor sa...

Visst finns det en massa papper runt omkring oss.Jag måste ha dagstidningen till fikat varje morgon och det ska vara en papperstidning.
Men vilka mängder det blir att forsla bort till insamlingen.

Hoppas det går bra för dej nu!Kämpa på! KRAM!

Sirpa sa...

Själv har jag ingen dagstidning men det blir en hel del pappaer till insamlingen ändå av all reklam som läggs i brevlådan...

Rimkogeren sa...

Fin tolkning i ord og billeder :-)

Carpe Diem sa...

Oj så mkt papper det var här :-)
Jag är också en så´n där som föredrar pappersvarianten av morgontidningen. Ett måste annars blir det en dålig start på dagen, ha, ha.

Anne-Marie / Grandmother sa...

Vilken fin text till dina bilder. Jag håller med om att ingenting kan ersätta känslan av att hålla i en tidning. Men mycket skräp blir det!

Beppan sa...

Visst är det bra med papperstidningar - men det går faktiskt att läsa e-versionen också i datorn har jag lärt mig. Den man får betala för vill säga, så man får alla annonser med. Har bara inte förstått varför den ska vara så dyr - nästan lika mycket kostar den som pappersversionen. Och då slipper dom papperskostnaden, trycket och distributionen...

Tänk så många träd det går åt för att vi ska få våra reklamblad och tidningar!! Tur att det går att återvinna....

BP sa...

Att läsa tidningar och böcker på nätet funkar inte för mig heller!!! Suveräna bilder och hela kedjan nästan till tippem var väl dokumenterad med härliga bilder.

ormbunke sa...

Du är så fantastiskt kreativ med dina fina bilder. Håller med mannen att det är något speciellt med papperstidningar. Vi har två så vi slipper kivas vid frukosten.Ha en bra onsdag. kram. Anita

Pysselfarmor sa...

Fina bilder på något så "vardagligt" ;-))
Morgontidningen är ett måste i brevlådan säger jag som jobbar med IT och är väldigt "digital" i övrigt *fniss

Mimmi sa...

Jag håller helt med din make där :) även jag läser tidningen på datorn ..men får även en på morgonen ... hur i hela fridens namn skulle jag klara mig utan den när jag sitter och dricker mitt morgon kaffe ... ojoj .. vilken hems tanke... ingen tidning ;)kram/Mimmi