söndag 16 oktober 2011

Fototriss/Monokrom ..




Fototriss/Monokrom 

I Wikipedia finns förklaring  på Monokrom.

"Monokrom uttrycker något som har endast en färg. Inom fysiken används uttrycket för elektromagnetisk strålning av samma våglängd. En monokromatisk datorskärm kan bara visa en färg, ofta grön eller vit. Jämför polykrom.
Ordet kommer från grekiskans mono ("en") och chroma (χρωμα, "färg").
Ett svartvitt fotografi är egentligen en monokrom bild i gråtoner. Sepia är bilder i bruntoner och en cyanotyp är en bild i blåtoner."




Två alldeles nya kaffemuggar som jag beställt
Smartphoto .. Originalet är inte i Sepiaton,
men det är lätt att både fotografera (inställningar)eller
att fixa till både Sepia och svartvitt i något redigeringsprogram.
  Ett längre blogginlägg om just
Smartphoto och deras produkter  hittar du här.. Lätt som en plätt
att fixa till t.ex presenter på  Smartphotos sida.

Är du medlem i Facebook så finns oxså Fotosidan där
med många olika erbjudanden ofta :)
I Like !!!

38 kommentarer:

metanoia sa...

syntes eg kan kjenne duften av kaffe ;)
flotte bilder !

mammakero sa...

Tänk, kaffet ser ut att smaka underbart gott, bara för att det är så läckra koppar!
Finfin triss!

mimmione sa...

inte utan att man blir lite kaffesugen

Cina via Gizmo sa...

Ingen tvekan om att du älskar kaffe.. Jätte fina bilder

Kicki sa...

Tack för den lektionen, fina bilder blev det!

BP sa...

Tackar också för lektionen. Tänk vad man lär sig:-) T o m grekiska bokstäver... Är impad!!!
Ditt bidrag är nog det första som jag gillar. Är inte förtjust i varken monokrom eller sepia, lite fejk liksom - för mig alltså.
Men dina koppar ger inget fejkat intryck alls! Snyggt!

Gunvor sa...

Jag tycker också om dina fina bilder. Men idag tyckte jag att det var kul att kunna få fejka lite. Har inte fotat så mycket nytt på ett tag. Har bara varit sjuk tycker jag.Men just nu känns det riktigt bra.
Underbart väder har vi. Kallt om nätterna -6 grader. I dag har jag spettat upp mina morötter ur landet.Fastfrusna.Hoppas dom går att använda.
Ha det härligt därnere i södern!

Leena sa...

Kul med personliga kaffemuggar! Och fina bilder ... perfekt ton till kaffebilder.

Micke sa...

fin triss, fina muggar!

Charlotta sa...

Min favorit denna söndag, naturligtvis som den kaffeälskare jag är. :D

Det ska dock inte tolkas som att jag bara gillar kaffe, jag tycker du har gjort en jättefin tolkning och med snygga foton.

Anonym sa...

Snygg och upplysande triss! Nu blir det nog en kopp kaffe.

Anna tassar in.. sa...

Kopp kopp på sig..jag älskar kaffe i alla lägen hos Pialotta..mmmm så pass gott..är det Zoega :)

cat sa...

Kanonsnygga kaffebilder!

Oliver sa...

Just, ja! Det här var ju du med kaffet. Passande objekt för en monokrom triss. Själv gillar jag helsvart kaffe. Bra jobbat!

Lena sa...

Superläckra kaffebilder. Riktigt så man känner doften!

Benita sa...

Verkligen snygga koppar och bilderna också förstås. :)

Ingalill sa...

Härliga bilder :) önskade att jag kunde ta en kopp, men då kan jag inte sova!

Pysselfarmor sa...

Självklart kaffe hos dig ;-)

Monica sa...

Snyggt med sepia och en kopp kaffe tänker jag värma mej med nu.
Ha en skön kväll/KRAMEN

Eva Trillian sa...

Snygg monokrom triss :-)
Tack för att du kikade in hos mig!
Ankungen ÄR en favorit ;-)

Anneli Esséus sa...

Aha, kan det tänkas att du designat din alldeles egna kopp kanske? Häftigt!

Anne-Marie / Grandmother sa...

Mmmmm, doftar gott!

Ma sa...

Jättetjusig Triss. Gillar verkligen de där kaffekopparna. Har också beställt från Smartphoto. Hade tänkt visa mina i veckan som kommer...

Jan Helleberg sa...

Snyggt fotat. Jättefin triss. :)

Barbro sa...

Så fina koppbilder! Verkligen gediget monokroma! Lite gammaldags ser de ut att vara men med modernt stuk.
Fina trissbilder!

Jah Hollis sa...

Det blev ju riktigt fina monokroma bilder med de motiven. Bra triss.
För övrigt är mittenbilden i min triss motorhuven och en framlykta på min Golf. Äkta monokromt utan några trix. :-)

Anonym sa...

Fin triss!!
Och jag älskar kaffe. =o)
Ha en bra vecka!

Artlover sa...

Bra val av sepia till dessa bilder. Man känner nästan kaffedoften från dessa bilder.

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Mmmm, smuttar på dagens första kopp kaffe nu!!
Tack för besöket o hälsningen på min sida, så kul med nya besök!!

Klem Anna

Nett sa...

Gott kaffe i snygga koppar.. Snyggt fotat i trissen :)

Erik "Semlan" sa...

Hi hi, kul att du kunde få med kaffe i trissen, jag vet ju hur du gillar drycken. :-)
Tack för din kommentar, kul att du gillade mitt asfaltfoto. :-)

VinterVild sa...

Tack :)

Fina bilder!

Anni sa...

Så självklart tema hos dig ;-)
Men jag som inte dricker kaffe och inte fattar - har du beställt kopparna felstavade?

Pialotta sa...

Japp Anni, jag har beställt kopparna felstavade.. med vilje.. varför vara så perfekt ;)

Lena Rollmar sa...

Hallo, I´m back! Hur kan det komma sig att jag alltid blir sugen på kaffe när jag besöker din blogg. Jättefina bilder och en bra tolkning på veckans tema!

Åke Blomqvist sa...

Jättebra tolkat till temat:) Vare sig man gillar temat eller inte är det intressant hur andra löst det. Nu blir det kaffe paus :)

Anonym sa...

Åååååå, tror du att jag blev sugen på kaffe nu eller...
Vilka härliga muggar och vilka fin-fina bilder!
PS: ÄLSKAR stavningen!

SigridfraEnget sa...

Snyggt trissat. Och snygga koppar!