måndag 22 augusti 2011

Måndagstema/Underifrån ..


Jag gillar överaskningar ..

Som igår när vi helt apropå besökte en
Hembygdspark där vi varit ett antal gånger.
Just denna söndag var dörren öppen till två för mig
obesökta rum :) Nämligen en liten Lanthandel
och ett "Fordonhistoriskt"  rum.
Underifrån kunde man se lite av varje som
hängde på väggar och från taket ..


Lastat nerifrån och upp ..


Gamla prylar av alla de slag som verkligen får
mig att tänka på både morfar och min pappa som
stod bakom diskarna i sina Lanthandelsbutiker i min barndom :)



Lycka.. så kallar jag det :)
Underifrån och uppåt väggarna står de prydligt,
de nostalgiska Livsmedel och bruksföremålen från en svunnen tid.

Vi hade turen att träffa förvaltaren av affären oxså
som berättade många roliga minnen från förr :)



Eftersom jag har svårare att använda min Tunga Nikonkamera
nu på grund av min artros (förslitningar) som strålar
från tumgrepp upp i hela handleden, så ...
Min lille Power Shot/CanonSX210 IS
är för  det mesta nu mitt sällskap utanför mina dörrar.
Fotona blir jag inte riktigt nöjd med, men vad gör man ...
Hoppas på bättre tider, vilket jag inte tror på ett dugg.

Men med handledsskydd så funkar vardagen :)

20 kommentarer:

SigridfraEnget sa...

Snygga bilder av många fina, gamla saker!

Anette sa...

Åh, så flotte bilder! Der skulle jeg gjerne vært og fotografert jeg også :)

Yvonne sa...

Känner igen det där med för tung kamera även om jag inte har såna besvär som du. Små kameror är lätthanterligare, men inte så ljusstarka som en stor... Härliga bilder från förr, absolut! :)

Rimkogeren sa...

Skønne billeder - Ren nostalgi :-)

Anonym sa...

Vilken guldgruva!!!

Monica sa...

Härliga bilder det var tider det, kom ihåg när man fick följa med morfar till lanthandeln i Sättraby och fick en strut karameller.
Låter som 1800 tal men det var på 60 talet faktiskt.
Ha en bra dag/KRAM

Anonym sa...

Kjempeherlige bilder!:) Ønsker deg en kjemepfin mandag, og ei kjempefin uke!:)

LissenTo sa...

Åh så mycket fint det fanns i den affären, så kul att vandra omkring där och överraskas.

Du får göra små fina utflykter i höst Lotta lilla.

Ha en härlig start på veckan. // Kram Lissen

Mona sa...

Så otroligt mycket spännande prylar från förr i tiden. Tråkigt med din artros.

4U2 sa...

Finfina bilder (tråkigt med din artros som dock inte verkar påverka dina bilder)!
Ja, många minnen väcks.

B i r g i t t a sa...

Lycka att få se dessa underbara bilder! Så glad jag blir. Känner igen mycket sedan jag hjälpte en farbror i hans lanthandel som barn :D
Ska du inte göra canvas av ngn av cykelbilderna?
Passar väl en pedalare ;)
kram på dig

Annelis hantverk sa...

Dom är ju för underbara dessa gamla lanthandlar som är bevarade. Härligt att kunna stiga in i en förgången tid!

Lena Abrahamsson sa...

Vilka mysiga bilder du bidrar med. Man blir lite nostalgisk och tänker att dessa tider kommer aldrig igen.
Bilderna är absolut ok! du har sinne för att ta intressanta bilder, det är det viktiga, inte vilken kamera du använder.
Ha en god fotovecka!

Helene Orskaug sa...

Her var det mange fine bilder!

Heleneklem

ormbunke sa...

Vilket intressant ställe att besöka. En del känner man ju igen speciellt de gamla skridskorna.Tråkigt med dina handleder.Jag tycker det blev bra bilder. Min artros sitter i knäna. Jobbigt när man skall fota macro nere på marken.Ha de gott. kram. Anita

Anette sa...

Spændende sted ser det ud til - det er nogle fine billeder du viser derfra.

Pysselfarmor sa...

Förstår att du "kom loss" med kameran där...så mycket fint och skojsigt att fotografera.
usch för värk - det liksom "tär på en"...svårt att hålla humöret uppe jämt (I know)....

Lotta sa...

Det där med artroser det känner jag igen
Jag har opererat höger tumme
Nu är det vänster tumme och pekfinger plus vänster stortå och lite dittan och dattan till.Kanske ryggen.Inte riktigt bestämt.
Du är baske mig så duktig med din lilla kamera så det spelar ingen roll.
Bilderna är kalas.
Dit vill jag åka och kolla
Såååå mysigt
Tack för en superhärlig stund hos dig.
Kramizzzzz

Inge sa...

Dejlige billeder og tak for din kommentar.. :-)

Melusine sa...

Så fint at dørene til landhandelen var åpen og du fikk sett alle disse gamle sakene, og ikke minst tatt bilder av dem. Må ha vært et spennende besøk :)