onsdag 31 augusti 2011

Onsdag/FotoFavorit/Fotoglädje :)




Onsdagstema/Fotofavorit/Fotoglädje ...

  För mig är det mångfalden, inte en utan det finns ett hav..
Inomhus/utomhus/naturbilder/närbilder/
Vyer/människor/föremål mm mm
Glädjen av att skapa helt enkelt.


Att fotografera tillfällen .. små enkla vardagstillfällen ..
Fotografera i färg/svartvit eller sepia,
men man kan genom enkla tryck i fotoredigeringsprogram
lätt förvandla sina foton om man inte är mycket för
att ställa in kameran efter hand :)


Vi var på fest där det både var barn och vuxna ..
Det låg ett par barnböcker framme på bordet
tillsammans med glasögon och ett glas rödvin ;)

Vips arrangerade jag om rekvisita och det blev
alldeles underbara foton som jag blev riktigt nöjd med :)

Fast det verkligen inte matchar (Barn/Rödvin), men allt för foto ;)




Jag älskar ju mångfalden o fotoobjekt
som du kanske vet ..
Ett glas vatten/en kaffekopp, några naturpreparat, 
böcker/tidningar, papper, pennor mm ..

Fantasin är det inget fel på .. det gäller att få in
de rätta vinklarna .. människan bakom kameran
är den viktigaste, sen kan man ha vilken
kamera egentligen som helst.



Det finns riktigt bra helt Gratis Fotoredigeringsprogram oxså.
Man behöver inte köpa dyrt.
Själv använder jag mig av Adope Photoshop Elements 8 ibland,
men inte så ofta.
Klickar mig förtjust in i  Photoscape eller Picasa,
vilka är helt Gratis och kanonprogram med många möjligheter
om man vill Leka lite oxså med sina bilder :)

Någon liten ändring kan ge fotot "en helt ny kostym"

Att själv sätta sin prägel på sin fotografi, sitt signum,
gillar jag .. Det kan man oxså se på alla olika fotografer
både de professionella och alla vi amatörfotografers verk.
Testa och lek.. ha roligt när du fotograferar.

Det gör inget om hälften av fotona blir en besvikelse
I Tiden .. se bara till och klicka många foton på samma
fotoobjekt .. det är alltid något som blir lyckat :)


"Om snöret inte håller, utan går av,
är det bara att försöka med ett annat snöre".


Åsikter får vi ha.. Åsikter är bra ..
Liksom Tips & Råd :)


"Att fotografera människor" ..
en bra länk/artikel för dig som tvivlar.

Så får det bli, så får det vara ..

9 kommentarer:

anemonen sa...

Vilka bilder och vilken kreativ person du är. Jag njuter när jag är här. Bra att du tar upp länken om vad man får fota och inte. Just människor är jag försiktig med, MEN jag frågar alltid och det gäller även barn. Jag har sett i fotokedjan OO den här veckan, att där finns nakna små flickor och jag tog vid mig väldigt. Det kändes så fel att man lägger ut nakenbilder på sina barn. Det kan väl inte undgå någon att pedofiler härjar fritt fram på nätet. Tack annars för en härligt kreativ och läsvärd blogg. Inger

4U2 sa...

Tack för många tips (den med ta många bilder på ett objekt är dock lite svårt för en mobil) och länkar! Finfina bilder bjuder du på.

BP sa...

Gud vilket härligt inlägg!!! Har du "Kreativ" som mellannamn kanske;-)
Bilderna på rullen är helt suveräna åsså barnboken bakom glaset. vilken idé.
Du har då både fantasi och rätt känsla för rätt vinkel. Ett toppen inlägg helt enkelt!!!

anemonen sa...

Att du har skaparglädje det kan inte undgå någon. Härligt fint collage var det här.

Mona sa...

Jag ser skaparglädjen i dina bilder och du har så rätt i det där med att ta många bilder. Numera händer det i stort sett ALDRIG att jag bara tar en enda bild av ett motiv. Jag tar alltid fler, i vissa fall riktigt många, och hoppas att åtminstone någon av dom ska vara bra.

Tack för länken till artikeln. Jag läste igenom den, men hade redan innan ganska klart för mig vad som gäller. Just det här med att fotografera människor har jag tidigare diskuterat med fotokompisar och då tog jag reda på vad som gäller.

Fast ibland tycker jag friheten går för långt. Jag minns ett fall med en hyresvärd som hade installerat en kamera i badrummet hos en hyresgäst. Han dömdes för olaga intrång, men inte för fotograferandet. Jag tycker det fotograferandet borde var olagligt eftersom han aldrig kunnat göra detta om han inte gjort olaga intrång och installerat kameran. Ibland är lagen konstig.

Rantamor sa...

Hejsan Pialotta...ett tag sen jag var med i fotoutmaningarna....har varit så slö...bloggar mest om min vardag.
Men jag ser att din kreativa sida att lägga upp super bra foton håller i sig...
gillar verkligen ditt foto med kaffekoppen och tidningen...
Snöret...
ja alla dina foton....
och din text...

Tjingeling.

Ika sa...

Så många fina bildfavoriter hos dig, ska gå in och läsa länken om att fota människor. Ha en bra dag!
Bild nr 2 gillar jag extra mycket.

B i r g i t t a sa...

Intressant att läsa om dina tankar om FOTO favoriter. Det finns mycket av "må bra" i fotograferandet.
Du gör mycket fina och trevliga bilder Pialotta!
Jag gillar särskilt Wilmers uppsyn som du fångat så härligt :)
Nu ska jag kolla länken :)

- ma - sa...

Takk for inspirerende innlegg! Mange fine bilder også :)