fredag 5 augusti 2011

Fredagstema/Ute ..


I Åhus/Skåne finns det gott om Uteliv om Sommaren :)
Jag växte upp i Åhus, en köping några mil från Kristianstad.
På Sommaren åkte folk hit för att "Sommargästa" på semestern.
På den tiden var det inte så poppis att bo här permanent, men
det har verkligen växt till sig och nu är det lite "Fint"
att bo i denna idyll även på Vinterhalvåret.

Åhus är ett centrum för turism och tack vare sin
belägenhet vid Hanöbukten .. en mycket populär badort.
Mycket känd är Åhus Beachhandboll som äger rum var Sommar.
Detta året deltog det 1008 lag. 
Totalt var det ca 50 000 besökare under handbollsveckan i år.

Båtlivet breder ut sig i hamnen med många trevliga restauranger
och är därför väldigt välbesökt på Sommaren.




Alldeles i närheten ligger 
 V & S Absolut Spirits som tillverkar Absolut Vodka.




16 kommentarer:

Erik "Semlan" sa...

En tydlig sommaridyll. :-) Snygga foton.
Jo du det blir säkert foton på Pride även i år.
Håller tummarna för att vädret visar sig från den soliga sidan för oss alla under helgen. :-)

Anneli - A'la Foto sa...

Andra bilden är fantastiskt vacker!! Härligt!



Ha en skön fredag!

Monica o Jacob sa...

Härliga bilder av Svensk sommar;-)))bilder att bli glad av.
Nej du inte en droppe regn, nu kan det vara för björkar o rönnar mm har tagit för mycket stryk redan.
Ha en skön helg/KRAM

Nattfoto sa...

Härliga bilder!

sinneskatten sa...

Riktigt härliga sommarbilder du bjuder på den här veckan.

4U2 sa...

Härliga bilder! Jag skulle vilja ha en båt för att kunna bo nära vattnet under sommaren men ingen i familjen kan ngt alls om båtar! :)

Pysselfarmor sa...

Härliga bilder och jag har varit i Åhus - så fint där! Och nu ska jag förvåna dig och säga att jag under fem år levde ett seglarliv....jag som är så himla rädd för båtar i alla dess "former" ??!! Men jag "bet ihop" för mannen in mitt liv då hade båt och han kände till min rädsla så vi tog det väldans lugnt...

SigridfraEnget sa...

Herlige ute-sommer-bilder. Skåne er det ultimate feriested for meg.

Leena sa...

Sköna bilder på utelivet! Har inte varit i Åhus men det ser härligt ut.
Ha en skön helg!

anemonen sa...

Ja Åhus är mycket fint där är jag emellanåt just för att jag tycker där är fint Brukar bo hos cigarrkungen :D

Pumita sa...

Vilken härlig sommarstad! Hoppas bara att det inte går så långt att det börjar låta: Icke tycka om turist, tycka turist trist! ;) Finfina bilder!

Mona sa...

Härliga sommarbilder. Ser verkligen idylliskt ut. Gillar speciellt sista bilden med silhuetterna av pojkarna i vattnet.

Maria C. Dunder sa...

Härliga utebilder! Underbara sommar...den är alldeles för kort!

B i r g i t t a sa...

Motsvarigheten till Båstad kanske där på östkusten :) Vi brukade köra till Nyehusen och bada när vi bodde i Hörby på 70-talet.
Fina bilder - mycket sommar i dem :)

Beppan sa...

Ljuvliga och intressanta bilder från ditt hörn av världen :-)

Jah Hollis sa...

Jag har själv ett antal arbetskamrater som bor där ute. Men själv kan jag inte minnas om jag någonsin varit där. Fina bilder dock.