lördag 20 april 2013

Minnen ...


Fredagstema ... Minnen i en gammal fotobok :)

Visst är det kul att bläddra i gamla fotoböcker.
När jag var hos min mamma på Äldreboendet, hittade jag ett par riktigt gamla
fotoböcker, där fotona höll på att rasa ur sin "klistring".
Jag tog hem dom och åtgärdade skadorna.
Fastnade för det första fotot på släkten från min mammas sida.
Allra längst fram sittande i gamlamorfars knä med vita damasker,
där sitter lilla jag ... 
Längst ut i mormors knä sitter min kusin som jag växte upp med :)
Min morfar står längst upp .. tredje man från vänster.

På fotot under sitter min lilla morfar o gör skrivbordsarbete,
som han gjorde var kväll ... Köpman som han var :)


Riktigt fint minne har jag bevarat och finns i mina ägor nu ...
Morfars låda med hans namn på, som användes i hans butik
för länge, länge sedan :)
Köpman Thure Ekberg, som man titulerade honom för.

14 kommentarer:

Mona sa...

Jag älskar gamla fotoalbum med bleknande fotografier. Lådan är ett fint och unikt minne av din morfar. Önskar dig en skön helg!

Stare Ström sa...

Roligt att bläddra i gamla fotoalbum. Tyvärr missade jag att reda vilka personerna var. Men vilka fina ateljéfoto man tog förr.

sinneskatten sa...

En riktig skatt att förvalta. Gamla bilder och saker som berättar så mycket.

Violen sa...

Vilken minnesskatt du har, både i fotoalbumet och i den gamla lådan från din morfars butik!

Lena och Tommy sa...

Visst är det underbart med gamla foton. Och vilken fin låda.

Pysselfarmor sa...

De är så vackra de gamla albumen och tänk jag tror de var bättre förr i tiden på att fotografera släkten samlat på en bild. Men det kanske också är så nu för tiden att det är så svårt att samla alla på en plats. De flesta bor ju spridda över hela landet. Förstår att du varit/är rädd om den vackra lådan!

Jah Hollis sa...

Det var riktigt levande minnesbilder som du räddade i fotoalbumet. Fint att ha och kunna plocka fram och minnas.

anemonen sa...

Wow det här var fina minnen, och vad kul att han var köpman morfar din, och att du har korgen kvar med namn och allt. Det är en stor skatt det där med foton. Jag har många från fyrtio talen och framåt dock endast få från längre tillbaka utom då på mors sida då jag har min mormors mormor och morfar på bild. De är jag så rädd om. För det är så roligt att sitta och titta på foton. Vara rädd om lådan och bevara den väl. Tack för fin kommentar hos mig, och jag fundrar på om jag skall öppna min FB igen, men då blir det nog bara bloggarna som du t ex som jag kommer att kommentera för släkten hörde nästan inte av sig och då kan de va.... Ha en fin helg.

Erik Semlan sa...

Visst är det trevligt att kika på gamla fotografier. Så bra att du räddade de gamla albumen och fixade till dem igen. :-)
Vilken stor släktträff där på första fotot. Så kul att du har den där gamla korgen kvar, ett ovanligt och fint minne från din morfar. :-)

Margareta sa...

Kul med så mycket fina gamla foton att minnas till. Jag har några gamla foton men inte ett helt album, kanske finns en del kvar i mormor och morfars hus som fortfarande är i syskonens ägo.

Fotot på din morfar vid skrivbordet är fantastiskt fint.

Apropå FB så visst lägger jag också upp ganska mycket foton men tänkte inte på det ... =)

BP sa...

Älskar också att bläddra i gamla fotoalbum. Det är en härlig känsla, precis som du visar!
Å silken lycka att du fick tag i den lådan! Den är ju så du!!!

Anita A sa...

Så fina minnen, album med familjebilder och morfars låda - minnen att glädjas åt och bevara inom släkten!

Marit Johansson sa...

Det är så fint med gamla fotoalbum.. passande till temat!

Anni sa...

Oj, så fina minnen! Tur att du fått tag i fotot när du fortfarande kan få veta vilka som är på det, tänk så många gamla foton som faller i glömska för att ingen kan historien.
Lådan, ja den är ju en skatt!