torsdag 10 november 2011

I Like/Musik :)



I Like Music ..

Förbered dig på ett långt inlägg ;)

Det första jag gör på morgonen är att sätta på radion.
Därefter knappar jag igång kaffebryggaren ;)

Jag skulle inte vara jag, 
det egot som jag är, utan Musik.




Ända från barnsben gillade jag när det var fart o fläkt,
då musiken strömmade ut från radion.
Min pappa spelade dragspel och sjöng de där sångerna
som nu är Nostalgi för mig att höra ....

"Två solröda segel"/ "En gång vi seglar i hamn"/
"Gamla Nordsjön"/Ålefiskarns vals mfl.
Gärna musik med hamn och vatten, då han var född och uppvuxen
Landön, en halvö i Skåne. Farfar var fiskargubbe och
ett par av hans bröder likaså.

Själv praktiserade han i en matbutik i Fjälkinge
och blev på så sätt handelsman för egen butik i Vannebergaby.

Senare i min barndom/ungdom lyssnade han mer på
schlager och då stod jag stolt bredvid, spelade Luftdragspel och
klämde i så barnrösten höll på att spricka ;)

KaffePaus ;)




Jag köpte eller mamma köpte alla schlagerhäften som fanns
till mig .. det var innan skivhysterin kom in i min bild.

Alice Babs, Cacka Israelsson, Nora Brockstedt, Povel Ramel,
Lily Berglund, Charlie Norman, Brita Borg och Thory Bernhards, Owe Thörnqvist, Lars Lönndahl ..
För att nämna några :)

Lily Berglund sjöng "Vita syrener",
vilket jag genast döpte om och gjorde texten
till min egen "Vita kalsonger de doftar på linan" ;)

Ett axplock av musikanter, med risk för felsägning ;)

Svartbäckens ros/Owe Thörnqvist,  Sunnanvindvalsen/Lily Berglund, 
Nora Brockstedt/Tango för två/Nora Brockstedt/Det som sker det sker/Brita Borg/Det hjälper ingalunda lej/Siw Malmkvist/Två små fåglar på en gren, Cacka Israelsson/ En sliten grimma m.fl

Kaffepaus ;)



Povel Ramel/ "Var är tvålen" och "Far jag kan inte få upp min cocosnöt". Jag minns många av de gamla godingarna :)

*******************

Min lille morfar spelade oxså dragharmonika :)
Jag kan se honom framför mig när han sitter
på en pinnastol med det lilla belgaspelet i famnen
och drar igång på bruten Amerikanska, "Yes we have no bananas".


Johan på snippen  .. ja, herre min ge, vilka minnen :)

***************

"What you’ve done to me
med vår egen rockkung, Little Gerhard, vilket sväng ;)
Sedan kom alla de härliga dansbanden  ...
Som tonåring och under vinterhalvåret,
svingade jag glatt på Sommarlust, vår Folkpark
i Kristianstad .. På Sommaren i Åhusparken.
Livet lekte så där härligt det bara gör när man är ung och kär.

 Minns när alla de här dansbanden uppträdde och spelade till dans :)

Trio Me Bumba, Hootenanny Singers, Flamingokvintetten,
Sven-Ingvars, Magnus Kvintett, Ingmar Nordströms
Thorleifs, Vikingarna, Wizex, Lasse Stefanz m.fl
Riktig Svängig Rock and roll live upplevde jag i Åhusparken
när min store Idol, Jerry Williams uppträdde.

Då blev det fest på riktigt liksom :)



För att komma till temats I Like blev det mycket text,
men det var till Jerry Williams jag ville komma.
Hans rock and rollkarriär fortsätter .. ingen ålder stoppar honom.
Helt fantastisk på scen ännu .. visst minns vi hans allra första
scenframträdande med The Violents och
kan skratta gott åt dessa :)

På tal om "Jerka" .. ett litet tips
för morgondagens
Musik & Foto-tema Fredag till fredag.








10 kommentarer:

4U2 sa...

Var det Jerry W? Aldrig sett honom så ung! Och du, trodde det skulle komma en till kaffepaus! :)

Monica sa...

En balja kaffe och lite Jerry W mm är ju aldrig fel;-)))
Ett långt härligt inlägg till I Like;-)
Ha en skön kväll/KRAM

Charlotta sa...

Musik i all ära, men men jag måste säga att jag tycker att tystnad är underskattat många gånger... :)

Yvonne sa...

Hihi...allt det där har vi...på vinyl! Och vi spelar, jajemän!

BP sa...

Ja du har nog musik i blodet!!!
Jerry Williams är en suverän människa, ingen diva alls. Om du minns så gjorde Jerry reklam för motorcyklar under 1990-talet. Jag jobbade på Suzuki då och han frågade alltid om han fick köpa en hoj, trots att vi erbjöd honom sponsorship. Nej då, han köpte hojarna och gjorde reklam ändå. Sån't är schysst.
Sedan fick han följa med till Japan en gång för ett besök på fabriken. Han vägrade även där att bli bjuden.
Han är otroligt sympatisk och en av få artister utan minsta lilla skandal!!!

Lotta sa...

Han som skrev Ålefiskaren vals kommer här ifrån Dingle.Åke Berlin.
En gammal polare till mamma och pappa.
Vilket underbart inlägg.Passar mig perfekt.Kan det ha med åldern att göra hahahaha!!!
Det var många sånger där som mina föräldrar sjöng på.
Alpens ros var den med för det var en som mamma sjöng stup i kvarten.
Nostalgi i stora lass.
Tack för det...
Kramizzz på dig och mysig helg!!!!!

Beppan sa...

Oj - vilken nostalgitripp!!! Sitter och ler igenkännande för mig själv... :-)
Musik är verkligen livet... Och Jerry - han är speciell!!

Härligt inlägg!!!

B i r g i t t a sa...

I like!!! :D
Roligt att få höra om hur din kärlek för musik utvecklades.
Många av de du nämner känner jag igen så klart :)
Jerry W såg vi live i Båstad för en del år sedan och han är verkligen beundransvärd. Härligt med dina kaffepauser :)
kramkram

Lena sa...

Kul att du berättar om din musikbakgrund. När det gäller Jerry W så är han en cool snubbe. Har gillat honom sedan jag var barn. Såg honom för första gången på en fritidsgård här i Borås, 1969 tror jag det var. Sedan har jag sett honom på Skansen en gång.

Unknown sa...

Morrn.

Erik Fernström är ganska bra....

Ha de bra.

Hasse A Norge