onsdag 23 november 2011

I Like Adventspinnar ..


I Like/ Adventspinnar som jag bakade idag :)
Supergoda.


Adventspinnar

Cirka 45 stycken

2 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1/2 tsk nystött kardemumma
1 tsk kanel
100 g kallt smör
1 tsk bikarbonat + 1 tsk vatten
1 msk sirap

1. Sätt ugnen på 225C.

2. Blanda mjöl, socker, kardemumma och kanel i matberedare eller bunke.
Tillsätt smöret och kör ihop tills fettet är finfördelat 
eller finfördela det med fingertopparna.
3. Tillsätt bikarbonat utrört i 1 tsk vatten och 1 msk sirap.
4. Kör eller blanda snabbt ihop en deg.
5. Ta upp degen och forma till 3 längder, lika långa som plåten.
Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
6. Grädda ca 8 minuter tills de börjar få lite färg.




12 kommentarer:

Unknown sa...

Morrn.

Kan det bli lite pepparkaks-smak av dina kakor, dom ser goda ut.

Ha de bra.
Hasse A Norge

B i r g i t t a sa...

Mmmm det gillar jag :) verkar lagom lätt och snabbt att göra. Med kardemumma i måste de ju vara goda ;)
kram

Monica sa...

Ser mumsigt ut;-)))
Ha en bra dag/KRAM

Gerda-Thyra sa...

Mmmm... så gott! Kanske bakar jag några till 1:a advent!

Erik "Semlan" sa...

Dina kakor ser goda ut. :-)
Jag kommer att tänka på kolakakor, samma form annan färg. ;-)
Få se om det blir något bakat...

4U2 sa...

Nu blev man sugen ... kaffe har jag men inte mer :(

Elisabeth sa...

Ser smaskigt ut!

Rantamor sa...

Mums...
och tack för receptet...
måste jag bara pröva...
och med alla dessa kryddor blir dom säkert lika goda som dom ser ut på ditt foto.

Tjingelingen.

Elisabeth sa...

Tänkte vara ståndaktig, men det blev ändå så att jag sparade receptet. Tack!

TiniTott sa...

Dom lät goda, måste jag nog testa =)

judotter sa...

Tack för både recept o försmak!!

SigridfraEnget sa...

Mumsigt! Tror jag måste prova dessa.