söndag 11 februari 2018

Att Skriva ...

Ett av mina allra största intressen har alltid varit .. att skriva.
Från barndom upp i tonårsvärlden ..
Vidare in i mogenvärlden.
Något hände .. svartsjuka förstörde den bilden på allvar en gång i mitt liv. Jobbade en Lördag och när jag kom hem var min dåvarande man allt annat än nykter. Det värsta jag visste, då den där svartsjukan verkligen blommade upp. 
I en papperskorg låg resterna av mina daganteckningar .. skrynklade till oigenkännlighet och rivna i småbitar (som om någon verkligen fått ur sig all ilska över mitt tidigare liv). Förtvivlad/frustrerad försvann jag ut i köket och satte på kaffebryggaren.😞😡
Stora delar av mitt liv hade raserats på kort tid, allt jag skrivit ner i glädje och sorg.
Där inne i rummet satt han och vimlade med ögonen stor i stättan.
Skrika och gapa få ur sig sin upptäckt på det mest otrevligaste sätt, det kunde han med sprit i kroppen. Annat var det i nyktert tillstånd .. världens goaste och finaste människa.
Minns min lilla mormors fina ord om hur mycket hon tyckte om honom. Glädjen över att jag hittat en så underbart fin människa med hjärtat på rätta stället. 
Sorgligt nog visste hon inte DÅ hur situationen var i verkligheten.Jag ville in i det längsta bespara henne från det. Senare berättade jag hela sanningen om alkoholen som förstörde även detta äktenskap.
"Mannen i mitt liv" var så förtjust i min mormor och ringde henne eller tog en fika med henne ibland när inte jag var med .. de två trivdes med varann verkligen.
Alkohol, vilket då var den värsta fienden i vårt äktenskap .. Även hur snäll och fin en människa är i nyktert tillstånd, måste man ta ett beslut om fortsättning. Så gjorde jag då för andra gången i mitt liv.
Skilsmässa var ett faktum. Som tur var då, så hade vi två inga barn ihop, men det var ett helvete för honom att det blev som det blev .. 
Telefonen ringde och ringde, han ville så gärna att det skulle bli vi två igen, men ...  Musiken speglar tillfällena ..




Fortsättning följer kanske en annan dag ..

1 kommentar:

Pialotta sa...

Kollar funktionen själv ..