fredag 20 januari 2012

Fredagstema/Årstider/Domus..


Fredagstema denna veckan
fick vi temat Årstider, vilket vi har fritt val att tolka fotomässigt ;)

I Domus/Kristianstads varuhus pågår utförsäljning för fullt.
Som jag skrivit om förut ska Domus lägga ner sin verksamhet
för nytänkande ... Det är tänkt det ska bli COOP.
Det är både med lite sorg och förväntan
som jag och många med mig ser på det hela.
Östra Centrum ska byggas ut.. vi får se Tiden ann.

Jag var med från början på 70-talet, när detta ganska så trista bygge
byggde för den tidens tänkande.
Här finns lite nyare butiker som Clas Ohlson/Systembolag och Telenor
just nu oxså, men hur det blir med det ....

När rivning och ombyggnad sker vet
jag inte ännu ...
Hittade en liten film här som visats på TV förut,
men jag såg den inte då.
"När Domus kom till stan" :)



I alla Årstider har folk samlats runt Domus,
inte minst de utstötta/utsatta och hemlösa ..
Folk som trampat vid sidan om .. här samlas/sitter de
på sittplatser runt om..

Uteservering på Sommaren och i cafeterian på Vinterhalvåret
här har alltid folk stämt möte .. inte minst på de senaste åren,
då Cosmorama/Biosalongerna finns som grannar liksom 
Folk tar sig ett skrovmål på Hamburgerrestauranger mm runt om.
Bussterminalen fanns oxså här.. men för någon månad sedan
har den flyttat till andra sidan staden vid Järnvägsstationen.



Domus mitt i City har liksom alltid funnits i alla Årstider.
Folk har trampat in och ut.
Tydligen är det bara Kristianstad & Oskarshamn som har
sina Domus kvar ännu.

Nu REAS alla årstidernas kläder ut 25% är det just nu.
Absolut inget som lockar mig nu och varför skulle det ..
Kläder har jag nästan aldrig handlat på Domus.




Jag tänkte säkert inte som alla andra, men så blev det ;)






_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

20 kommentarer:

sinneskatten sa...

Underbar tolkning Pialotta!

Skaparglädje sa...

Visst var det en bra tolkning av dig. Oftast tänker man bar apå naturen och växterna men du hade ett annat tänk.
Kram!

Pialotta sa...

Östra Centrum ska byggas och det innebär att Domus ska bli Coop .. sen får vi se hur det blir med det ;)

Beppan sa...

Kul med en variant på temat som sticker ut!!
Intressant film - trist att de gamla, vackra husen fick stryka på foten för betongkolosserna....

anemonen sa...

Ett fint bidrag som är annorlunda och det är alltid trevligt. Jag har sport från sonen min att det är på gång. Vad trevligt att du hittade filmen. Sådant är kul att se på. Nostalgiskt är det. Det är alltid roligt att läsa din blogg för du har så fina inlägg och de är nyttiga för jag får veta en hel del om bygden som jag numera är intresserad av och besöker ofta. Ha en fin fredag.

Pialotta sa...

Kul att du gillar vad jag levererar :) Har man sin anhöring, i detta fall din son som bor i K-Town så är det så klart lite extra kul :)

Erik Semlan sa...

Tycker ditt bidrag är intressant.
Coop som kommer istället är kanske precis som våren, något nytt men ändå så välbekant... ;-)
Dina reportagebilder beskriver en vardag, bra att du tar bilderna. :-)
Anar jag lite tvivel över vad som komma ska? Jag kan känna likadant ibland, kanske för att jag börjar bli äldre. Har insett att förändringar inte alltid är av godo. Nåja.
Ditt filmklipp var också intressant. Visst sker det en del förändringar som påverkar oss mer. Jag kan tycka det är lite tråkigt att dessa varuhus försvinner. Fast det kommer säkert nya bra lösningar.
Tankeväckande tolkning av dig.

Benita sa...

Mycket bra tolkning på temat och fina bilder också för den delen. :)

Leena sa...

Lite annorlunda och fint, och grundligt, bidrag till temat! Det slog mig att Clas Ohlson och Systembolaget ofta är grannar. Så är det på A6 i Jönköping och också i Nordstan i Göteborg. Någon tanke bakom? Affärer för killar? Fast på Systemet finns väl nästan lika många tjejer/tanter också.
Ha en skön helg!

Anni sa...

Hade ingen aning om att Domus fortfarande fanns kvar som begrepp! Tänk, när jag var liten hette det Kvickly!

I mina närområden ligger inte Clas Ohlson och Systemet bredvid varandra, så Leenas teori stämmer inte ;-)

Nett sa...

Domus, ja det var evigheters evigheter sedan man såg det. Här i Borås har det inte funnits på många år.

Japp, har oxå hört att det funkar med chrome men man skall ju inte behöva byta webbläsare bara för att kommentera andras bloggar. Har hört att det funkar bättre om man ställer in popup-fönster vid kommentaresfunktionen.

Ha en fin helg!

Ika sa...

Annorlunda tolkning som jag gillar!

judotter sa...

Kul tolkning o fina bilder.

llhertz sa...

Olika vinklar till ett tema är alltid lika kul att stanna till vid. Din tolkning ger samtidigt fina tidsbilder och associationer. Fotona är kanon som alltid med en särskild Pialottalyster.
Tack! för svar om listning som jag ska undersöka, ska bara...

Anitas Blogg - Malta sa...

Mycket annorlunda men kul tolkning av temat Årstider. Nog typiskt Pialotta ;-) och fina vardagsbilder du levererar. Domus.. får nästan rysningar när jag tänker på det. Undrar varför ?

BP sa...

Som vanligt, höll jag på att säga, är det bara du och jag som tänker annorlunda;-)
Kul att se både dina bilder och filmen. Kristiansstad känns nästan "bekant" nu genom din blogg.
Som jag skrev förut så gick Domus i graven i Stockholm för många, många år sedan. Domus är liksom en institution av det "gamla" Sverige. Nu ska ju allt moderniseras och vara hippt...

PS. Nej, kläder köpte jag heller aldrig där men väl porslin, grytor och litet annat smått och gott. DS

Jah Hollis sa...

Ja, det lär vara så, att Kristianstad (där jag jobbar nu) och Oskarshamn (där jag är född och uppväxt) är de enda som har Domus kvar. I Kristianstad tar varuhuset verkligen stor plats mitt i centrum (än så länge), man kan knappast missa det. :-)
Här finns en bild på varuhusets parkering, tagen ungefär ifrån platsen för dina två första bilder.
http://jahhollis.blogspot.com/2011/12/fototriss-del-160-tavling-rod.html

SigridfraEnget sa...

Jag tycker om din tolkning! Domus har nog försvunnit också här i Norge; tror Coop har tagit över... Tiderna endrar sej, som årstiderna

Lena sa...

Härlig tolkning av veckans tema...snygga bilder dessutom!

4U2 sa...

Annorlunda men för den delen inte dumt tolkat, tvärtom!
Vad gäller Pop-up så har du inte det men jag har svårt att säga om det är min dator som bråkar för det är svårt att besöka många nu och att kommentera ännu svårare.
Kram